Typy a požiadavky na cestné vozidlá prepravujúce nebezpečné veci

Autor: Tomáš Agócs | 17.4.2012 o 14:48 | (upravené 17.4.2012 o 15:01) Karma článku: 3,41 | Prečítané:  509x

Dohoda ADR  ( po francúzsky  Accord Dangerouses Route) stanovuje požiadavky na cestné vozidlá kategórie N a O, ktoré sú určené na prepravu nebezpečných vecí. Požiadavky sa týkajú hlavne konštrukcií, typových schválení a ročných technických prehliadok.

Charakteristiky vozidiel podľa ADR:

MEMU - ( Mobile explosives manufacturing unit )- znamená jednotku alebo vozidlo s namontovanou jednotkou na výrobu a nabíjanie výbušnín z nebezpečných vecí, ktoré nie sú výbušnými látkami a predmetmi. Jednotka sa skladá z rôznych cisterien a kontajnerov na prepravu voľne ložených látok a prevádzkového vybavenia ako aj čerpadiel a súvisiacej techniky.

EX/II - ide o vozidlo, ktoré je určené na prepravu výbušných látok a predmetov výlučne pre triedu 1. Patria sem aj vozidlá označované ako EX/III.

FL - ide o vozidlá, ktoré sú určené na prepravu kvapalných látok, motorovej nafty, plynového oleja, vykurovacieho oleja v nesnímateľných cisternách alebo snímateľných cisternách s vnútorným objemom nad 1 m3, alebo v cisternových kontajneroch alebo prenosných cisternách s individuálnym vnútorným objemom nad 3 m3 . Patria sem aj vozidlá, ktoré sú určené na prepravu horľavých plynov nesnímateľných cisternách alebo v snímateľných cisternách s vnútorným objemom nad 1 m3, alebo v cisternových kontajneroch alebo prenosných cisternách alebo kontajneroch MEGC - kontajner na plyn s viacerými článkami, s vnútorným objemom nad 3 m3, alebo v batériových vozidlách s vnútorným objemom nad 1 m3, ktoré sú určené na prepravu horľavých plynov.

OX - vozidlá, ktoré sú určené na prepravu stabilizovaného peroxidu vodíka a stabilizovaného vodného roztoku peroxidu vodíka  s viac ako 60 % hmotnosťou peroxidu vodíka v nesnímateľných cisternách alebo snímateľných cisternách s vnútorným objemom nad 1 m3, v cisternových kontajneroch alebo prenosných cisternách s vnútorným objemom nad 3 m3.

AT -  sú to vozidlá, iné ako EX/II,EX/III, FL a OX určené na prepravu nebezpečných vecí v nesnímateľných alebo snímateľných cisternách s vnútorným objemom nad 1 m3, alebo v cisternových kontajneroch, prenosných cisternách alebo v kontajneroch MEGC s vnútorným objemom nad 3 m3. Patria sem aj vozidlá s celkovým vnútorným objemom nad 1 m3, iné ako vozidlá typu FL.

Spomínané vozidlá sa musia podrobiť v štáte, v ktorom sú registrované každoročným technickým prehliadkam s cieľom overenia, či vyhovujú príslušným požiadavkám a všeobecným predpisom o bezpečnosti (brzdy, osvetlenia atď.), ktoré sú platné v štáte ich registrácie.

Čo sa týka konštrukcií, vozidlá musia spĺňať špecifické požiadavky, vysoké nároky na kladú na elektroinštaláciu - vodiče musia byť vhodne izolované, vypínač na elektrických obvodov musí byť umiestnený čo najbližšie k akumulátoru, póly akumulátoru musia byť izolované alebo chránené krytom, elektrické inštalácia za kabínou vodiča musí byť chránené proti nárazu, trenia počas normálnej prevádzke vozidla.

Časť výfukového systému vozidla umiestnená pod nádržou paliva musia byť chránená tepelným štítom. Okná na zadnej časti kabína vozidla musia byť hermeticky uzavreté a vyrobené z ohňovzdorného bezpečnostného skla s ohňovzdornými látkami.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?